17. november 2016 · Kommentarer inaktiverade för Undvika och behandla löparknä · Categories: Hälsa, Motion, Tips

löparknä_318125816

Många löpare har upplevt smärta kring knäskålen och på knäets utsida. Detta är vad man brukar kalla för löparknä och denna skada utgör omkring en fjärdedel av alla löparskador. Somliga är mer benägna att dra på sig denna skada och bör därför ta fler åtgärder för att försöka undvika den. Men vad finns för metoder för att både undvika och behandla löparknä?

Undvika

Det första man kan göra för att undvika löparknä är att inte löpa i utförsbacke lika mycket. Det bästa är om man kan hitta en rutt som inte involverar utförslöpning överhuvudtaget. Men det är inte alltid beroende på dåliga knän som man drabbas av löparknä. Teknik och utrustning kan också vara boven i spelet. Har man felaktig teknik i något skede av löpsteget kan man slita på knäna i större utsträckning än resten av kroppen. Men även en sliten löparsko kan göra att man springer sämre och orsakar skador i knäet efter en tid.

Behandla

Den vanligaste behandlingen för löparknä är den så kallade RICE-metoden (står för Rest, Ice, Compression, Elevation). Även andra metoder finns för de som upplevt löparknä under en längre tid och vill återhämta sig snabbare. Om skadan beror på det iliotibiala bandet som löper från höftens utsida ned till knäet kan man istället för att löpa träna med en cykel som ger mjukare rörelser och inte belastar detta band lika mycket. Töjning av detta band kan också ge bra resultat och kan göras med ett par olika övningar. Det är även bra att stretcha sätesmusklerna, bakre lårmuskeln, ljumskarna och höftbörjarmusklerna i samma skede för att uppnå bättre resultat.

 

Comments closed.