18. november 2014 · Kommentarer inaktiverade för Träningstips · Categories: Motion, Tips

Löpning

Träna, motionera och röra på sig är något som egentligen alla bör syssla med i någon form. Faktum är att man inte behöver röra på sig särskilt mycket för att uppnå en positiv effekt av träning, ett par gånger i veckan räcker gott och väl. Här nedan följer några tips på hur man träna på ett både nyttigt och roligt sätt.

En av absolut nyttigaste träningsformerna är löpning, en träningsform som har den fördelen att det ger en märkbar effekt även vid kortare träningspass. En löprunda på 5 km ett par gånger i veckan räcker gott och väl för att konditionen skall förbättras, vilket inte behöver ta mer än en 25-30 minuter. Utöver ökar även förbränningen av fett samtidigt som immunförsvaret stärks.

Är man ute och springer mycket är det dock viktigt att ta väl hand om sina fötter för att undvika problem. Ett bra tips är att med jämna mellanrum ta sig ett fotbad för att mjuka upp.

Andra konditionsidrotter som simning, cykling och längdskidåkning är också väldigt bra för kroppen. Det allra bästa är givetvis om man kan variera mellan olika träningsformer.

För den som tycker det här med konditionsidrotter verkar alltför trist och enformigt finns det som tur är en rad andra träningsformer som är både roliga och nyttiga, som till exempel olika former av lagidrotter, tennis, badminton eller andra racketsporter.

En annan form av rörelse som också är nyttig är någon form av yoga eller pilates. Många har nog uppfattningen av att man mest ligger stilla på en matta och andas, men faktum är att ett riktigt tufft yoga- eller pilatespass är precis lika nyttigt som ett tufft styrke- eller konditionspass.

Comments closed.