23. augusti 2014 · Kommentarer inaktiverade för Träna inför klassikern · Categories: Motion

Att ha en målsättning är en viktig del av träningen. Det ger dig motivation att fortsätta även under dagar då du inte har lust och när du uppnår de resultat du önskar känner du att du uträttat något.

Vasaloppet

En svensk klassiker

Ett stort mål som känns utmanande men ändå möjligt att uppnå är en bra motivation. En riktigt bra utmaning är den svenska klassikern. För att göra en klassiker så ska du genomföra fyra olika lopp i olika grenar: skidåkning, cykling, simning och löpning. För skidloppet gäller antingen Engelbrektsloppet (på 60 km) eller Vasaloppet (90 km). De andra loppen är Vätternrundan (300 km på cykel), Vansbrosimningen (3 km i öppen älv) och Lidingöloppet (löpning 30 km). För att ha rätt att kalla din bedrift En Svensk Klassiker måste du genomföra alla fyra loppen under en period på 12 månader, men du kan själv välja vilken ordning du gör dem i. Klassikern är ett bra sätt att hålla igång hela året samtidigt som det blir en riktig fysisk utmaning.

Skidsäsongen startar snart

Till vintern är det dags att träna inför Vasaloppet 2015. För en så effektiv åkning som möjligt krävs rätt utrustning. Ett par skidor som glider bra genom snön är A och O för en vasaloppsåkare. Atomic Vasa Race är stabila och prisvärda längdskidor som är perfekta för vasaloppsåkaren.

Efter Vasaloppet bör du ha en bra grundkondition att bygga vidare på. Då är det dags att framförallt fokusera på cyklingen och simningen. Om du inte redan äger en racercykel är det en bra investering då dessa är specialanpassade för långa lopp. Behöver du hjälp att välja rätt, finns en utmärkt guide på Vätternrundans hemsida.

Känner du att du behöver hjälp med träningen finns specialdesignade program du kan följa. Ett gym som erbjuder sådana är Actic; de har ett flertal anläggningar i Sverige som du kan vända dig till.

Comments closed.