02. april 2019 · Kommentarer inaktiverade för Testa på löpträning under våren · Categories: Hälsa, Motion, Tips

Våren sveper in över landet och med all snö som inte längre ligger kvar på marken är det perfekt tillfälle att ge sig ut och träna. Och en av de mest utövade träningsformerna är ju just löpning. Om detta låter intressant är det bra att veta ett och annat innan man sätter igång.

Kläder och skor

När det gäller kläder kan helt vanliga träningskläder ofta göra ett tillräckligt bra jobb. Se bara till att det är av material som kan transportera bort fukt från kroppen och därmed lämpar sig träning. T-shirt och shorts fungerar alldeles utmärkt för löpning. Men då det inte riktigt blivit så varmt än kan det vara smart att ha en träningsjacka och ett par långbyxor.

Skorna är det man verkligen ska välja med omsorg. Som ny löpare behöver man nog inte de absolut dyraste skorna, men som tur är finns de i en uppsjö av priser. Det viktiga är att välja ett som passar ens löpsteg. Detta betyder om man har en tendens att luta fota antingen inåt eller utåt. Här läggs då större del av kroppsvikten och ytterligare dämpning i skorna kommer behövas.

Börja träningen

Som med all träning när man först börjar är det viktigt att starta lätt och trappa upp allteftersom. Kroppen kommer inte vara van den nya belastningen och går man ut för hårt i börjar ökar man drastiskt risken för skador av en eller annan sort. Den första veckan bör man faktiskt ta det så lugnt att man egentligen bara promenerar raskt.

Tänk också på att när det blir dags att trappa upp kan man öka hastigheten eller avståndet. När man ökar båda måste man alltid vara extra försiktig då det snabbare kan bli mer än kroppen är beredd på. Det bästa är egentligen att använda sig av ett nybörjarprogram. Men samtidigt är det viktigt att man utgår från sina egna förutsättningar och lyssnar på sin egen kropp.

Comments closed.