26. juni 2016 · Kommentarer inaktiverade för Minskad risk med träning och teknik · Categories: Tips

motion_359568020

Hjärt och kärlsjukdomar är den sjukdom som tar flest liv, framför allt hos männen men även hos kvinnor och med felaktig kosthållning, levnadsvanor och mindre motion ökar givetvis riskerna markant

Vad beror det på

Vi röker, äter felaktig mat och rör oss för lite vilket resulterar i att vi väger för mycket.  Andra faktorer är att vi stressar för mycket och sover alldeles för lite. Allt detta leder till olika sjukdomar som påverkar hjärta och lungor såsom diabetes, hög kolesterolhalt, bukfetma, högt blodtryck och psykosocial stress. Dessa är gemensamt för oss alla oberoende av boendemiljö, etnicitet, social och ekonomisk status enligt Interheart (en internationell stor hjärtstudie) och det gäller att ta hand om sig själv och sin kropp.

HLR

Alla borde få gå en kurs i Hjärt- och lungräddning och lära sig att använda en hjärtstartare ifall att olyckan är framme. Idag så kan man hitta dessa online, så det är införskaffa sig en hjärtstartare. Man vet aldrig när man kan få användning för dessa kunskaper eller hjärtstartaren och det är viktigt oavsett om det gäller någon nära dig eller en främling ute på stan. En hjärtstartare ska ha tydliga instruktioner och visa steg för steg så man kan behärska den i en stressad situation och det ska finnas tydliga instruktioner för applicering av elektroderna.

Livsstilförändring

Förutom att lägga om kosten och sluta röka är det viktigt att börja röra på sig för att minska riskerna för hjärt och kärlsjukdomar. Minst 30-60 minuter om dagen bör man lägga på motion och gärna regelbunden träning som ger mer än att köra ett jättepass lite nu och då. Bättre att motionera lite men ofta istället för sällan men länge och anpassa träningen efter de förutsättningar man har. Det ska vara kul och ge ny energi inte kännas plågsamt om man ska lyckas med att skapa en ny livsstil.

Träning

Det finns många olika motionsformer och för att det ska hjälpa till att skydda mot hjärt och kärlsjukdomar så bör det minst motsvara en rask promenad i intensitet. Hjärtat ska slå lite fortare, kroppen bli varm och andningen snabbare och djupare. Allt eftersom konditionen blir bättre så kan man öka på sina träningspass. Komplettera gärna konditionsträningen med att styrketräna  2 gånger i veckan och gör även andra förändringar i vardagen som att till exempel låta bli hissen och ta trapporna, lämna bilen om det är möjligt och cykla eller gå till fots, kliv av bussen tidigare och gå sista biten. Förutom att förebygga hjärt och kärlsjukdomar så kommer du att känna dig mer avstressad och mycket piggare

Comments closed.