23. februari 2013 · Kommentarer inaktiverade för Kosten · Categories: Kost

Idag finns mängder av olika skolor när det gäller vad man äter. Vi berättar lite om några olika metoder som blivit mycket uppmärksammade på senare tid. Vi lägger ingen värdering i de olika modellerna – du väljer själv vad du vill äta och vilken kostmodell du vill satsa på.

De mest omtalade kostmetoderna idag är Tallriksmodellen, Medelhavsdiet, GI, Stenålderskost och Atkins. Vi tittar överskådligt på vad de går ut på.

Tallriksmodellen

Tallriksmodellen innebär att man delar upp tallriken i olika avdelningar. En stor del av tallriken består av produkter som potatis, ris och pasta. Om man vill vara extra sund väljer man de produkter som består av mycket fullkorn. Den andra delen, som är lika stor som den första, består av grönsaker och här lägger man gärna till rotfrukter också. Den allra minsta delen av tallriken är fisk, kött och ägg.

Medelhavsdiet

I medelhavsdieten har man minskat intaget av kött och mjölk. Här äter man mycket fisk och grönsaker. Man äter också mycket bröd och som vi lärt oss från våra utlandresor är en viktig ingrediens olivoljan.

GI

Grundstommen i denna kostform är att man skall äta mat som har lågt GI-vårde. Det betyder att man skall äta långsamma kolhydrater. Dessa finns till exempel i fullkorn, bönor och linser. Pasta, mjölk och frukt är också ok att äta.

Stenålderskost

köttDenna kostform innebär att vi skall äta som vi gjorde på stenåldern. Vi skall välja kött och fisk i första hand och lägga till varor som frukt och nötter.

Stenåldersmannen åt inte odlade matvaror så man skall bland annat undvika mjöl och socker.

 

Atkins

Atkins-metoden går ut på att man skall äta mindre av kolhydrater och istället få energi från fett. Fisk rekommenderas i denna metod och även kött, mjöl och ägg. Man förordar linfrön och olivolja men lägger inte så stor vikt vid frukt och grönt.

 

Comments closed.