27. maj 2016 · Kommentarer inaktiverade för Konditionsträning i sommar · Categories: Tips

sh_workout_runner_training

Under sommaren tar många på sig träningskläderna och vistas utomhus och njuter av både väder och möjligheterna att motionera ute. Skog och mark är mer tillgänglig då snön är borta och marken inte är blöt och dessutom får man möjligheten av att vara nära naturen.

Genom att variera sig med olika former av träning så blir inte rutinerna tråkiga och olika muskelgrupper i kroppen blir aktiverade.

Cykling

Att cykla är en relativt skonsam form av motion för kroppen och passar de allra flesta oavsett konditionsnivå. Du kan också enkelt själv välja det tempo som passar dig. Eftersom syreupptaget förbättras stärks hjärtmuskeln och alla stora muskelgrupper i underkroppen tränas.

Löpning

Intervallträning anses vara den bästa formen för att förbättra konditionen. Genom att till exempel jogga i 30 sekunder med höjt tempo därefter i cirka 20 sekunder med maxfart i 10 sekunder och upprepar 5 gånger direkt efter varandra. Efter detta tas en 2 minuters vila och upprepa samma intervaller 2-3 gånger till.

Simning

Simning är en bra träningsform som aktiverar stora delar av kroppens muskulatur. Hålls ett högt tempo upprätthållas konditionen och man bygger samtidigt styrka i axlar, armar, mage och rygg. Varieras distanser, simsätt och intervaller så kommer konditionen förbättras liksom uthålligheten.

Comments closed.