12. augusti 2014 · Kommentarer inaktiverade för Klättring · Categories: Motion

Klättring är en sport som kan utföras både inom- och utomhus. För spänningssökaren ger den det där efterlängtade endorfinpåslaget samtidigt som det är utmärkt träning för hela kroppen att utföra regelbundet.

Hur viktigt det är att träna regelbundet för att hålla sig frisk är något som vi också har skrivit om tidigare. Du kan läsa den artikeln här.

Kvinnlig klättrare

Olika typer av klättring

Det finns två typer av inomhusklättring: topprepsklättring och bouldering. Vid topprepsklättring är du fastbunden vid ett rep och klättrar på väggar som är 10-17 meter höga. Oftast krävs det att ni är två stycken för att utöva den formen; en som håller i repet och en som klättrar. Det innebär att ni måste kunna lita på varandra. Den som håller eller säkrar repet kallas för säkringsman. För att bli godkänd som det behöver du gå en kurs och genomföra ett prov.

Vid bouldering klättrar du helt fritt, men på väggar som endast är cirka fyra meter höga och med tjocka mattor under. Tack vare det kan du utöva bouldering utan att ha några förkunskaper, förutom att du följer de säkerhetsanvisningar som finns.

Börja med inomhusklättring

När du börjar med topprepsklättring bör du först gå en nybörjarkurs och det kan även vara något som klätterhallarna kräver för att du ska få klättra. Ett företag som anordnar kurser i klättring i Stockholm och Uppsala är Klättercentret (http://www.klattercentret.se/svenska/).

Klädsel

Det viktigaste är att du har mjuka kläder som du lätt kan röra dig i. Klätterskor går ofta att hyra, men tänk på att storlekarna ska vara små. Skorna får inte glida eller röra sig och de brukar därför uppfattas som att vara för trånga. Om du inte har klätterskor går det även bra att använda gymnastikskor.

Comments closed.