14. oktober 2013 · Kommentarer inaktiverade för Hemmaträning · Categories: Motion

Ett sätt att få in en rutin på sin träning och hinna med den, i dagens övriga hektiska tillvaro, är att träna hemma. Hemmaträning har blivit allt mer populärt och det behövs relativt liten utrustning för att få till en riktigt bra träning hemma.

Att börja med träning i hemmet är ett effektivt sätt att komma i form. Du slipper restid till och från gymmet och du sparar även en stor slant på vad gymkortet kostar. Det räcker att avsätta 30 minuter för att hinna med ett bra träningsprogram och det krävs väldigt få redskap för att lyckas. Genom att välja smarta övningar, där många är övningar med den egna kroppsvikten kan du få riktigt bra resultat av din träning, på relativt kort träningstid.

Utomhus träning

Är du nybörjare och inte tränat tidigare är det bra att börja med övningar där den egna kroppsvikten används som motstånd för att undvika att man gör fel och skada sig. Här finns det massor att övningar att välja bland och är ditt mål att träna för att stärka kroppen och må bra funkar dessa övningar utmärkt. Vill du hellre bygga muskler och öka i volym rekommenderar vi att ta hjälp av vikter för att nå önskat resultat. Några enkla övningar att börja med är;

  • Benböj och utfallssteg
  • Armhävningar
  • Rygglyft
  • Situps
  • Plankan, rak och sned
  • Chins
  • Dips

Optimera träningen

För att optimera din hemmaträning kan det vara bra att köpa in vissa redskap för att göra din träning mer komplett. Idag har det varit stort fokus på en ny träningsform där man använder sig av kettlebells, en mycket effektiv och rolig träning. Kettlebells är en gjutjärnskula med ett fast handtag på som finns i vikter från 4 till upp mot 30 kilo. En sida med kettlebells i bra kvalité och pris är Gymkompaniet där det finns några olika varianter att välja bland. Ett tips är att välja kettlebells med neoprenöverdrag om du ska använda dem i hemmet så de inte färgar av sig eller gör märken i golvet. Genom att använda kettlebells i din hemmaträning tränar du både upp styrka, balans, koordination och snabbhet med relativt få övningar. Övningarna med kettlebells tränar många muskelgrupper samtidigt så det krävs bara ett fåtal övningar för att träna upp hela kroppen. Några bra övningar att börja med är;

  • Svingar
  • Vändning
  • Press
  • Ryck
  • Benböj
  • Rodd

Inte bara i hemmet

Är du en person som reser mycket är hemmaträning optimal, du kan på de dagar du är borta träna med hjälp av övningarna med egen kroppsvikt och behöver då bara packa med träningskläder i resväskan. Är du hemma och det är bra väder kan du likaväl träna utomhus. Vill du vara på plats hemma är trädgården en bra plats. Har du småbarn kan lekparken vara en perfekt plats eftersom barnen då kan leka samtidigt. Försök få in rutin på vilka dagar du tränar och vad du ska göra varje gång. Vart du sedan utför din träning har ingen betydelse, huvudsaken att du tränar.

 

 

Comments closed.