05. maj 2014 · Kommentarer inaktiverade för Hålla sig frisk · Categories: Hälsa

En av de viktigaste sakerna du kan göra för din hälsa är att motionera regelbundet. Fysisk aktivitet är enormt viktigt om du vill hålla din kropp i form. Men det är inte enbart för fettförbränning och muskelbyggande som gör det värt att motionera. Motion stärker immunförsvaret vilket gör att din kropp blir mer motståndskraftig mot sjukdomar.

TräningMånga studier har även visat på vikten av motion för den psykiska hälsan. Stress och depression har till exempel behandlas effektivt genom fysisk aktivitet. Dels ger kroppens endorfiner dig en naturlig kick av att motionera och nya studier visar att även kroppens serotonin och dopamin påverkas.

Hitta en bra motionsform

Det finns oändligt många sätt att motionera på och det viktigaste är att du väljer en motionsform som du tycker är rolig. Att motionera behöver inte nödvändigtvis kräva att du tar dig till gymmet flera gånger i veckan om du inte känner att det är din grej. Att hitta en aktiv hobby såsom klättring, simning eller dans kan göra lika mycket underverk för hälsan.

Fotboll

Att träna genom börja i en lagsport kan också vara en bra idé. Enklaste sättet är att på korpen.se söka efter sin lokala korpenförening och därigenom söka efter ett lag att bli en del av inom den sport man gillar. Eller så kan man bilda ett eget lag. Då är det inte bara givande på grund av den ökade fysiska aktiviteten utan är också ett bra sätt att komma sina kompisar eller arbetskollegor närmare. Korpen anordnar inte bara lagsporter utan även allt från cykel och friluftsaktiviteter till badminton så det finns verkligen något som passar alla. Exakt vad som finns tillgängligt varierar från ort till ort.

Vardagsmotion

För den som känner att det är svårt att hinna med sådana aktiviteter kan det även vara bra att försöka göra motionen till en del av vardagen. Testa till exempel att cykla till jobbet eller skolan istället för att åka bil eller buss. Att cykla är en bra motionsform som övar upp både kondition och muskler. Det ger dessutom en härlig frihetskänsla att susa fram på cykel. När det kommer till att köpa sin cykel är det viktigt att du köper en cykel som passar dig. På Cykelkraft hittar du många olika standardmodeller av cyklar, som används för de som vardagscyklar till jobb eller affär. Förutom standardmodeller finns även olika typer av sportcyklar. Mountainbikes är särskilt bra för den som vill cykla ute i naturen. Racercyklar med sin lätthet och smala däck passar speciellt bra för landsvägskörning, en motionsform som växer i popularitet. Passa på nu under sommarmånaderna att använda cykeln som transportmedel. Ett utmärkt sätt att förbättra både fysisk och psykisk hälsa!

Varva din motion med bra och nyttig kost

När du tränar och rör på dig så behöver kroppen energi för att orka med. Det betyder att du måste tillföra detta i form av den kost du stoppar i dig under dagen. Om du nyligen börjat aktivera dig betydligt mer än förut, kan det vara en bra idé att införa några mindre mellanmål mellan aktiviteterna, som till exempel frukt, nötter, eller varför inte en protein-shake. Detta hjälper dina energidepåers påfyllnad och gör dig betydligt piggare dagen igenom och det hjälper på så vis både dina vanliga vardagssysslor, men också allt som rör din träning.

Att man ändrar om sin kost och regelbundet äter fler gånger under dagen, är dock inte i sig ett facit på att man kommer må bättre. Det gäller förstås också att äta rätt! Att du få i sig de proteiner, kolhydrater och fetter du behöver och dessutom på rätt sätt, är nödvändigt för ett så pass bra välmående som möjligt.

 

 

Comments closed.