17. december 2015 · Kommentarer inaktiverade för Graviditet och hälsa · Categories: Hälsa, Kost, Motion, Tips

shutterstock_150533705

Det är alltid bra att tänka på sin hälsa, och som gravid är det lite extra viktigt – din livsstil påverkar nu inte bara dig utan även en annan liten individ. Hur man mår under sin graviditet är väldigt individuellt men det finns lite generella tips att ta del av, både för ditt och barnets skull.

Nu för tiden går det snabbt och enkelt att beställa hem graviditetstest online, där frakten är både fri, snabb och diskret. Dagens tester är mycket tillförlitliga och bra och letar efter ett särskilt hormon som utsöndras kraftigt vid en graviditet.

När du konstaterat att du är gravid väntar en del omställningar i livet. Det finns till exempel livsmedel och gifter man bör undvika som gravid, såsom opastöriserad ost och rått kött. Dessutom kan det vara bra att få i sig extra folsyra som krävs för celldelningen i kroppen, men också järn och kalcium är viktiga näringsämnen att få i sig under graviditeten.

Förutom kosthållningen är det bra att vara fysisk aktiv när man väntar barn. Det minskar risken för graviditetsdiabetes och kan underlätta vid förlossningen. Att träna regelbundet som gravid gör också att du har lättare att återhämta dig efter att barnet har fötts. Det är framförallt mag- och ryggmuskler som kan behöva lite extra träning, men även promenader går utmärkt. Beroende på hur van du är att träna sedan innan går det också bra med till exempel simning, cykling och styrketräning.

Nyckeln till ett bra hälsotillstånd som gravid är att lyssna på kroppen. Alla fungerar olika, och det som passar någon annan kanske inte fungerar för dig. Många kan träna långt in i nionde månaden medan andra har svårt att ens gå upp för trappor på grund av foglossning tidigt i graviditeten. Är du osäker, så kolla gärna en extra gång med din barnmorska som kan ge ett råd anpassat utifrån din situation.

Comments closed.