15. april 2019 · Kommentarer inaktiverade för Din kropp och proteinpulver · Categories: Hälsa, Kost, Tips

Protein är en av de tre huvudsakliga byggstenarna i din mat, de andra två är fett och kolhydrater. Protein är en byggsten som gynnas muskler, brosk, hud och blodet. Det är också protein som bildar enzymer och antikroppar och behövs i varenda cell. Många som tränar hårt har lärt sig mottot att äta två gram protein per kilogram kroppsvikt för att bygga muskler och få bra återhämtning. Om du väger 100 kilo innebär det 200 gram protein och det är inte alltid lätt att äta så mycket protein per dag. Därför vänder sig många idrottare till proteinpulver. 

En del använder proteinpulver som ett sätt att bygga mer muskler. När du tränar hårt behöver du planera matintagen noggrant och det är mycket lättare att dricka en proteindryck efter träningen än att laga en hel måltid. Eftersom protein är väldigt mättande är det svårt att äta mycket av det i form av råvaror, samtidigt som du får bra mättnadskänsla när du dricker en proteinshake.

Dock kan du inte använda protein effektivt om du inte tränar hårt. Protein innehåller kalorier precis som fett och kolhydrater och om du inte gör dig av med den extra mängden protein du äter, kommer det att lagras som fett. Det är därför du ska träna hårt med tunga vikter med fokus på muskelbygge. Extra protein gör dig inte snabbare så det fungerar inte lika bra att dricka extra protein när du konditionstränar.

Det vanligaste proteinpulvret bygger på vassle, en laktosprodukt. Om du inte tål laktos eller är vegan kan du köpa ärtprotein hos Great Life, det är från ärtor utan skal och har nästan ingen allergengrad alls. Dessutom är den helt glutenfri.

Comments closed.